🎤 Interview with AZ.

2022年 12月 06日
Indie Tsushin 2022 December issueThis article was featured in our 2022 December issue. Check out more articles and interviews in the full issue.

AZ. was kind enough to speak with us about their experience making games, including their most recent title, 「るる子の事件簿!!」 (Ruruko Case File!!)


English (translated)

Translated by Renkon

Please tell us a little bit about yourself.

I’m AZ.! I’m a programmer at a game company. I articlely make games for #Unity1Week game jams!

How did you get started making games?

I’ve liked games since I was little, so it was my dream to work for a game company. To that end, I enrolled in a vocational school for video game development and started making games!

What does your general game-making process look like?

Since I make small-scale games by myself, I don’t really have a set process, and I often go in without a plan. That might not be the best way to go about making games, but it’s easy and fun! One thing I always do when coming up with ideas is to reflect on games I’ve played in the past. I borrow ideas here and there from a lot of different games, and in doing so I can build up my own original concepts.

Can you tell us about some of your favorite games or genres?

I play all sorts of games, but recently I’ve been playing a lot of adventure games. I especially like walking simulators and mystery games. The game that left the biggest impression on me was Return of the Obra Dinn<. It is a game where you must deduce the names of all the passengers aboard the Obra Dinn and how they died by examining corpses and traveling through time to their final moments. As you watch more memories of the crew’s dying hour, little by little you learn what happened aboard the Obra Dinn during its long voyage. This game has all the elements that I love. The puzzles are quite difficult, but I felt a great sense of accomplishment when I could solve them! I want to make a game like this someday!

Title card for 「るる子の事件簿!!」 (Ruruko Case File!!)

(Self-Described) Master Detective Ruruko Case File!!

Please tell us about Ruruko Case File!!

It is a comedy mystery in which our hero Ruruko and her sidekick Maho run around the school in search of stolen gym clothes! Can those two find the clothes?! Please enjoy the lively antics of the free-spirited Ruruko!

What was your greatest influence when making Ruruko Case File?

I was greatly influenced by the Ace Attorney series! I like the silly conversations in those games, so I created the dialogue in Ruruko with that kind of atmosphere in mind!

What was the most challenging part of making Ruruko Case File?

I challenged myself to express the energy of the characters! My goal when writing the dialogue was to make it so the player could understand their charm and personalities. I don’t have much experience writing stories so it was a challenge to come up with this amount of text, but I’m pleased with how it came out!

Title screen for 「黒筆」 (Kurofude, Black Brush) -The sense of forger-

「黒筆」 -The sense of forger-
Kurofude (Black Brush)

Can you tell us about some other games you worked on in the past?

I have participated in seven game jams so far. Each game has a different feel, so please check them all out! In particular, 「黒筆」 (“Black Brush”) and 「注:」 (“Annotation:”) are my favorite works!

Can you tell us about anything you are currently working on?

I’m not working on any games right now, but I might make something for the next #Unity1Week, which opens on December 12. If I finish any games in the future, please check them out!

Do you have any messages for your players?

It was very difficult to make Ruruko Case Files!!, but I think I made an interesting game! It would make me happy if you all enjoyed playing it too!

Thank you for sharing your thoughts with us!


日本語

自己紹介してください。

AZ. と申します! プログラマーとしてゲーム会社に勤めています。 主にunity1weekというゲームジャムでゲームを作成しています!

ゲーム作りを始めたきっかけはなんですか。

小さい頃からゲームが好きで、ゲーム会社に就職することが夢でした。 そのためにゲーム開発の専門学校に入学して、そこからゲームを作り始めました!

AZ.さんはゲームを作るときに、どのようなプロセスで作成されていますか。

小規模なゲームを一人で作っているので、あまり決まったプロセスはなく、無計画に制作していることが多いです。 良い作り方ではないですが、気楽に楽しくゲームを作っています! 1つだけ共通しているのは、アイデアを考えるときに今まで遊んできたゲームを参考にしていることです。 いろいろなゲームから少しづつアイデアを借りてきて組み合わせることでアイデアを出しています。

もしよろしければ、ご本人とって一番好きなゲームや好きなジャンルをご紹介お願いします。

いろいろなゲームを遊びますが、最近はアドベンチャーゲームが多いです。 特に、ウォーキングシミュレーターや謎解きゲームが好きです。 一番印象に残っているゲームは「Return of the Obra Dinn」です。 死体から死の瞬間を読み取ることができる時計の力を利用して、オブラディン号の乗員たちの名前と死因を推測していくゲームです。 乗員たちの死の瞬間を見ていくうちに、長い航海の中でオブラディン号に起こったことが少しづつ明らかになっていきます。 これは自分の好きな要素が詰まったゲームでした。 推理の難易度はかなり高いですが、推理できたときの達成感はとても大きいです! 自分もいつかこんなゲームを作ってみたいです!

Title card for 「るる子の事件簿!!」 (Ruruko Case File!!)

(自称)名探偵 るる子の事件簿!!

この度の「るる子の事件簿!!」という作品についてご紹介お願いします。

主人公のるる子と相棒のマホが、盗まれた体操服を探して学校を駆け回るミステリー風コメディです! 二人は体操服を見つけることができるのか!? 自由奔放なるる子の活躍をお楽しみください!

「るる子の事件簿!!」を作成するにあたり、最も影響を受けたものは何ですか?(例えば、ほかのゲームや映画など何でも構いません)

「逆転裁判」から大きな影響を受けています! 逆転裁判の他愛もない会話が好きなので、そういった雰囲気を意識して会話を作成しました!

「るる子の事件簿!!」を作成するにあたり最も挑戦したことなどはありますか。

生き生きとしたキャラクターを表現することに挑戦しました! キャラクターに魅力を感じてもらえるような会話を目指して書きました。 ストーリーを書いた経験がほとんどなかったので、これだけの量の文章を用意するのは大変でしたが、満足できるものが作れました!

Title screen for 「黒筆」 (Kurofude, Black Brush) -The sense of forger-

「黒筆」 -The sense of forger-

もしよろしければ、これ以前に作成したゲームについてご紹介お願いします。

これまでにゲームジャムに7回参加しています。 どれも雰囲気の違うゲームですので、よければ遊んでみてください! 特に、「黒筆」「注:」は自分でもお気に入りの作品です!

今はどのようなプロジェクトを進めていますか。今作っているゲームなどをもしよろしければご紹介お願いします。

今は特にゲームを作っていませんが、12/12から開催されるunity1weekでなにか作るかもしれません。 もし未来の自分がゲームを完成させていたら、ぜひ遊んでください!

プレイヤーの皆さんへ何かメッセージがあれば一言お願いします。

「るる子の事件簿!!」を作るのはとても大変でしたが、自分でも面白いと思えるゲームを作ることができました! 皆さんにも楽しんでもらえると嬉しいです!

この度はインタビューにご協力いただき誠にありがとうございます。

AZ.You can find more of AZ.'s games on Unity Room and follow them on Twitter @az_period.

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